Har du blivit uppringd av någon som säger att de ringer från din mobiloperatör och vill förlänga ditt abonnemang?
Du är inte ensam. Många blir kontaktade av säljare som påstår att de ringer från din operatör - men i själva verket representerar de ett helt annat företag. Plötsligt sitter man med dubbla abonnemang och en hel del krångel. I värsta fall förlorar man sitt mobilnummer.
Genom att ansluta dig till vår ID-bevakning får du ett sms direkt om någon försöker teckna ett mobilabonnemang i ditt namn.
Det sker nämligen alltid en kreditkontroll vid sådana köp - och det är där vår tjänst fångar upp aktiviteten.
Du får snabbt ett meddelande direkt i mobilen.
Du hinner agera i tid och stoppa bedrägeriet innan det är för sent.
Utöver skydd mot mobilbedrägerier, bevakar vi även ditt personnummer så att ingen kan köpa varor eller tjänster i ditt namn på nätet.
Du blir varnad så fort något misstänkt sker.
En enkel och billig tjänst - men ett ovärderligt skydd i vardagen.
Just nu! Prova ID-bevakning helt kostnadsfritt i 3 månader!
Inget att binda sig till - bara en trygg start på ett säkrare digitalt liv.
Läs mer & aktivera din prova på-period här
Vi har samlat Polisens råd och guider på vår hemsida:
Från polisens hemsida:
Identitetsintrång, id-kapning
Har någon köpt varor eller tjänster, tagit krediter eller utfört andra ekonomiska handlingar i ditt namn?
Då har du blivit utsatt för identitetsbedrägeri, som även kallas identitetsintrång eller id-kapning. Anmäl brottet så snart du kan.
Gör en polisanmälan:
Om du misstänker att du blivit utsatt för identitetsbedrägeri ska du göra en polisanmälan och kontakta din bank. Det finns två sätt att göra en polisanmälan på:
Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs på plats snabbt.
Tänk på det här när du ska anmäla identitetsbedrägeri: