Som vissa av er kanske har sett på Nyhetsmorgon i TV4 idag så höjer BankID sina systemkrav för att stärka säkerheten. Vi på Svensk säkerhetstjänst vill påminna om att Mobilt BankID slutar fungera på äldre mobiler som inte klarar de nya kraven. Vi vill att du slipper stå utan BankID.
Från mars 2026 krävs iOS 15 (iPhone/iPad) eller Android 8 (med Google Play Services) för att använda Mobilt BankID.
- Läs mer hos BankID:
https://support.bankid.com/sv/tekniska-fragor-och-problem/systemkrav
Varför ändras kraven? BankID slutar stödja äldre system när de inte längre uppfyller säkerhetskraven.
1. Kolla versionen på din enhet
- iPhone/iPad: Inställningar ? Allmänt ? Om ? "iOS-version".
- Android: Inställningar ? Om telefonen ? "Android-version".
2. Uppdatera systemet om möjligt och uppdatera BankID-appen via App Store/Google Play.
3. Om din mobil inte går att uppgradera till iOS 15/Android 8: planera för nyare enhet så att BankID inte slutar fungera.
Ladda ned BankID-appen på den nya enheten och beställ/aktivera nytt Mobilt BankID i din internetbank. Det går inte att flytta BankID via backup.
Vi har ingen koppling eller något samarbete med BankID. Däremot vill vi att ni ska vara informerade om allt som rör er identitet och personliga trygghet.
Vid frågor hänvisar vi dig till att kontakta din bank eller gå in på: https://support.bankid.com/
Vi på Svensk Säkerhetstjänst har arbetat med trygghet i Sverige i snart 70 år. Syftet är enbart att hjälpa dig!
Med trygga hälsningar,